Taoistyczna nauka o tuina, qigong i akupunkturze.
Autor: Zhang Fengjun
Dostępna tylko w języku chińskim
Rozdział I
Filozofia
Wprowadzenie
Filozofia jest kwintesencją myśli ludzkości – zbiorem wiedzy o funkcjonowaniu świata przyrody,
społeczeństwa oraz ludzkiego umysłu. Najważniejszym zadaniem filozofii jest badanie podstawowych
zasad działania świata, w którym to celu stawia sobie pytania na temat jego stworzenia i istoty. Chęć
poznania i zrozumienia czynnika napędzającego społeczny rozwój ludzkości, doprowadziła do
powstania wielu egzystencjalnych dylematów. Wśród najważniejszych z nich wymienić można
odwieczny spór o pierwszeństwo tego co materialne nad tym co niematerialne i vice versa.
Materialiści twierdzą, że wszystkie idee wywodzą się z tego co namacalne, zaś idealiści podkreślają
rolę umysłu i jego decydującą rolę w postrzeganiu rzeczy. Starożytnych mędrców-filozofów, w
większości, zaliczyć można do szkoły idealistów. W koncepcyjnym procesie poszukiwania zasady
rządzącej światem, to co materialne i to co duchowe, często wymykało się jasnemu podziałowi. W
wyniku tego powstały liczne szkoły filozoficzne jak, np.: szkoła idealizmu obiektywnego. Wśród
wyznawców różnych religii powstał zażarty konflikt ideologiczny pomiędzy członkami szkoły
subiektywnego idealizmu, a zwolennikami szkoły obiektywnego materializmu. Czytaj dalej
Podstawy Taijiquan. Forma 24
Autor: Zhang Fengjun
Według legendy
Taijiquan jest darem bogów. Według dostępnych źródeł historycznych wywodzi się
za sztuk walki.
Tradycyjny chiński system ćwiczeń oparty na łagodnych ruchach, spokojnym
oddechu i harmonijnej współpracy ciała i umysłu wznacnia organizm, zapobiega
chorobom, pomaga lepiej wykorzystać możliwości intelektualne i fizyczne.
Ta publikacja jest
jedną z pierwszych z przygotowywanego cyklu na temat tradycyjnych chińskich
sztuk walki.
Przestawia formę 24 Taijiquan. /krótka forma stylu Yang/
Omawia kolejne postawy, ruchy rąk, nóg, kroki.
Wyjaśnia podstawowe ogólne zasady ćwiczenia Taiji, niektóre kwestie związane z
energią, oddychaniem, rolą myśli i wyobraźni przy wykonywaniu ćwiczeń.
Do książki dołączona jest płyta z zapisem formy.
Ruchomy obraz znacznie ułatwia przyswojenie ruchów taiji.
Komentarz zamieszczony w książce wraz z towarzyszącym mu zdjęciem stanowią
przypomnienie oraz uzupełnienie ćwiczeń, podkreślając najistotniejsze aspekty
wykonywanego ruchu oraz wskazując najczęściej spotykane błędy.
Wszystkie wskazówki dotyczące wykonywania formy i ćwiczeń zawarte w książce
pochodzą od Mistrza i są zgodne ze sposobem w jaki Zhang Feng Jun naucza sztuki
Taijiquan w swojej szkole.
Wydawnictwo: Fu Kang
Taijiquan Styl Yang. Tradycyjna forma 40
Autor: Zhang Fengjun
Yang Lu Chan, prekursor stylu yang, spędził osiemnaście lat ucząc się taiji chen u mistrza Chen Chang Xinga. Przez następne lata doskonalił umiejętności w sztuce walki taiji wprowadzając stopniowo własne zmiany. Zmiękczył ruchy chen, eliminując gwałtowna i twarda siłę. Po latach praktyki i wielu walkach stoczonych z mistrzami reprezentującymi różne style, Yang Lu Chan zasłużył sobie na przydomek Yang Wu Di, czyli Yang Niezwyciężony. Styl znany obecnie jako yang kształtował się jednak stopniowo i dopiero w trzecim pokoleniu rodziny Yang przybrał znaną nam formę.
W drugiej książce poświęconej Taijiquan przedstawiamy formę 40 yang i omawiamy cechy charakterystyczne stylu. Płyta, poza sama formą zawiera zastosowania ruchów.
Wydawnictwo: Fu Kang
Artykuły:
Energia jedwabnego kokonu
Autor: Zhang Fengjun
Według klasycznej teorii, przepływ energii wewnętrznej w stylu Chen można porównać do ruchu jedwabnej nici wyciąganej z kokonu. Termin chan-ssu-chin oznacza energię jedwabnejgo kokonu, o której moża też powiedzieć, że działa jak śruba, przekształcająca ruch posuwisty siły zewnętrznej na ruch po spirali.
Ogólna zasada ruchu,
określanego również angielskimi terminami spiral twining (oplatanie po spirali)
oraz reeling (nawijanie), polega na tym, iż siła jest przekazywana po spirali z
centralnego punktu (np. dantian) do danej części ciała. Spiralna siła
generowana w centrum przechodzi w tym ruchu przez kolejne, połączone cześci
ciała. Ruch po spirali jest możliwy dzięki koordynacji wszystkich części ciała.
Spiralny tor wynika z ciągłego ruchu obrotowego nóg, tułowia i ramion oraz
skrętów w kostkach, talii i nadgarstkach. Ruch chan-ssu-chin można przedstawić
na przykładzie ruchu ramienia, które obracając się wokół własnej osi porusza
się jednocześnie po łuku w przestrzeni, tak jak ziemia, która obracając się
wokół osi obraca się równocześnie wokół słońca.
Powyżej przedstawiamy jedno z podstawowych ćwiczeń, które służy rozwijaniu
chan-ssu-chin. W ćwiczeniu tym kreślisz dłonią symbol taiji.
Pierwszy rysunek przedstawia tor, który powinien kreślić palec wskazujący
prawej ręki w trakcie ćwiczenia.
1. Stań prosto, ze stopami na szerkości barków i rozluźnij ramiona.
Ręce trzymaj wzdłuż boków, lekko ugięte w łokciach. Dłonie skieruj w dół,
wyprostuj lekko palce, pamiętając o ich rozluźnieniu.
2. Obracając prawą dłoń wraz z całym ramieniem przeciwnie do ruchu
wskazówek zegara poprowadź ją z luźnej pozycji wzdłuż ciała do punktu A. Dłoń
znajduje się teraz w skrajnej pozycji yin.
3. Zakreśl teraz łuk z punktu A do punktu C przechodząc przez punkt
B. Jest to ruch w kierunku shun-chan (punkty: ABCD) – zgodnie z ruchem
wskazówek zegara. Gdy dłoń dochodzi do punktu C znajduje się ona w skrajnej
pozycji yang.
4. Prowadź dłoń dalej z punktu C do punktu D. Tuż przed punktem D
dłoń jest zwrócona w lewo, w punkcie D obróć dłoń zgodnie z ruchem wskazówek
zegara tak aby rysować dalszą część krzywej koła tai-chi przeciwnie do ruchu
wskazówek zegara (czyli ni-chan, punkty: DAECBA).
5. Dalej prowadź ramię po kole, przeciwnie do ruchu wskazówek
zegara, z punktu D przez punkt A, następnie przez punkty E, C, B i z powrotem
do A.
Całe ćwiczenie powinieneś wykonywać cyklicznie, powtarzając je wielkrotnie.
Poniższy rysunek przedstawia ułożenie dłoni w czasie ćwiczenia.
Gdy ćwiczysz lewą ręką stosuj te same zasady, lecz zmien kierunek. Poniższy rysunek przedstawia tor, który powinien kreślić palec wskazujący lewej ręki w trakcie ćwiczenia.
Po opanowaniu
ćwiczenia wykonuj je jako jeden, płynny, nieprzerwany ruch. Gdy wykonasz pewną
liczbę powtórzeń ćwiczenia na prawą stronę wykonaj tą samą liczbę powtórzeń
lewą ręką. Na początku praktyki rysuj palcem wskazującym symbol taiji o jak
największych rozmiarach, potem w miarę coraz większego rozluźnienia stawów
stopniowo zmniejszaj rozmiar symbolu. Porównując ruch z ruchem śruby
prawoskrętnej można zauważyć, że ruch shun-chan odpowiadający wkręcaniu śruby
jest atakiem w stronę przeciwnika, natomiast ruch ni-chan odpowiadający
wykręcaniu śruby jest wycofaniem się przed przeciwnikiem.
Owocnego ćwiczenia!